Köpa en PDF mall
Du köper en mall genom att lägga den eller de dokumenten du vill ha i varukorgen. Har du en rabattkod anges denna i varukorgen. Observera att du endast kan använda en rabattkod per köp! Därefter klickar du på ”Kassa” och följer instruktionerna för att slutföra köpet. Så länge beloppet att betala är 0 kr (vilket det är om du enbart lagt gratisversioner i din varukorg), så kommer du inte att bli tillfrågad att uppge några PayPal eller Kontokortsuppgifter, utan direkt efter att du tryckt på ”Slutför köpet”. Har du lagt betalmallar i din varukorg kommer du att bli omdirigerad till Paypal där du betalar med ett Paypal konto eller ett konto/kreditkort. Direkt efter slutförd betalning visas ditt kvitto online, du får även ett e-post meddelande med en länk för att kunna ladda den/de mallar du köpt.
För att öppna mallarna behöver man ett program som kan öppna .pdf filer. För vissa funktioner krävs programmet Adobe Reader eller Adobe Acrobat. Du kan ladda ner en gratisversion av den här.
Gratismallar har vattenstämpel och är enbart för utskrift och ifyllnad med penna, om annat inte anges på respektive mall. Fullversioner går att fylla i på datorn och spara för att sedan skriva ut eller skicka via e-post.
Funktioner
Signering
Vissa mallar har funktion att kunna signera dokumentet digitalt, exempelvis genom att rita sin namnteckning. Information om hur du gör detta finns på Adobes hemsida.
Egen logo
Vissa mallar har funktionen att lägga till egen logo eller bild. Det fältet representeras genom en exempelbild. För att exempelbilden inte ska skrivas ut behöver du klicka på fältet och ladda upp egen bild eller logo.
Felsökning vid köp av PDF mall
Har du ej fått något kvitto/någon nedladdningslänk efter ett köp?
Kontrollera din skräppostmapp. Saknar du ändå e-postmeddelande kan det beror på antingen någon driftstörning på en mailserver eller att du angivit fel e-postadress vid beställning. Se sidan Kontakt hur du begär en nedladdningslänken igen.
Fungerar inte nedladdningslänken på ditt kvitto?
Det kan beror på att du redan klickat på den länken en gång redan, antingen via nedladdningssidan du ska ha kommit till efter att du slutfört köpet, eller länken i e-postkvittot. Försöker du klicka på en nedladdningslänk i ett e-postmeddelande kan det även vara så att ditt e-postprogram inte tillåter detta, då kan du antingen Visa ditt kvitt online eller kopiera och klistra in den absoluta länken (URL) i din webbläsare (Visas längst ner i e-postmeddelandet). Får du något felmeddelande annat än att du redan nyttjat länken max tillåtna antal gånger, ber vi dig att kontakta oss via sidan kontakt. Ange då det felmeddelandet du får!
Får du något felmeddelande om att ”sidan kan inte visas” eller liknande när du försöker visa ditt kvitto, prova att ladda ner dokumentet med ett annat nedladdningssätt. I det kvitto du fått via e-post finns tre olika nedladdningssätt angivna; ”Snabblänk” (Ladda ner….) , Visa kvitto online samt kopiera och klistra in direktlänk (URL) i din webbläsare. Beroende på din dator, webbläsare och/eller mailprogram så kanske inte samtliga nedladdningssätt fungerar för just dig. Det alternativ som bör fungera för samtliga är att kopiera och klistra URL’en som finns längst ner i ditt kvitto i din webbläsare. Du ska därefter får någon form av Spara som… möjlighet alternativt att dokumentet öppnas i din webbläsare och du därifrån kan kan spara dokumentet (beroende på webbläsare och tillägg som finns på Din dator).
Får du meddelande ”Du har inte tillåtelse att ladda ner den här filen.” ?
Detta meddelande kommer upp vid tre olika tillfällen.
- Tidsgränsen (72 timmar) är uppnådd och länken har blivit ogiltig.
- Filen har laddats ner max antal tillåtna gånger.
- Ett kommunikationsproblem har gjort att din beställningen inte markerats som slutförd och därmed ges inte tillåtelse att ladda ner filen. Kontakta oss via sidan Kontakt.
Kan du inte spara eller öppna dokumentet?
Det kan bero på att du inte har korrekt program eller fel inställningar så att din webbläsare och/eller brandvägg förhindrar öppnade/sparande av dokumentet. Du ansvarar själv för att du har den tekniska standard som krävs för att ladda ner, visa och använda mallarna. För PDF filer behöver du ett program som kan hantera *.pdf filer, till exempel gratisprogrammet Adobe Reader. Det finns två olika versioner av PDF mallar; Gratis och Full. Se respektive mall för information om begränsningar. Digitalamallar.se ansvarar inte för eventuella brister i din datormiljö. Anser du att det är något annat tekniskt fel på mallen du köpt, gå till sidan Kontakt och fyll i kontaktformuläret och beskriv där även det tekniska felet. Begränsningar i mall eller programvara (se versionstabell längst upp på sidan) anses ej vara tekniskt fel! Återbetalning av köpt mall kan ej göras! Eventuell kompensation av ett tekniskt fel fås i form av rabattkod. Exempel på tekniskt fel kan vara att du fått en annan mall än den du beställde.
Får du meddelande ”Det uppstod ett fel när detta dokument öppnades. Dokumentet är skadat och kan inte repareras”?
Filen har blivit korrupt. Antingen när den laddades ner till din dator eller när den sparats efter ändring i filen. Spara alltid ditt ifyllda dokument med ett nytt namn så har du alltid originalet kvar om något skulle bli korrupt med filen. Har du fått detta meddelande inom 72 timmar från köp kan du ladda ner filen igen. Om inte så kan du begära en ny nedladdningslänk om du inte har ursprungsfilen (originalet) kvar oredigerad .
Får du fram en ruta där du ska välja program för att öppna filen?
Du har förmodligen inte Acrobat Reader installerat eller så är det något problem med programmet. Prova att installera om Acrobat Reader.
Fungerar inte knapparna i mallen?
Det är förmodligen din version av Adobe som inte känner av knapparna. Använd programets meny eller tangentbordets snabbkommandon istället.
Finns det inte någon arkivmeny när du öppnat mallen?
Det beror på att de flesta gratis mallar är låsta för vissa funktioner. Du kan dock köpa fullversion av gratismallarna.
Får du meddelande att dokumentet är låst/lösenordsskyddat?
Gratisversioner har låsta funktioner.
Kan du inte fylla i formuläret på skärmen?
Gratisversioner har ej funktionen att kunna fyllas i på skärmen, om inget annat särskilt anges.
Har du något annat problem än vad som anges ovan?
Om du har möjlighet. Prova göra samma sak på en annan dator innan du skriver din felkommentar. Fungerar det på den, så är det din dator som ”felet” ligger hos. Din dator kan då alltså ha fel inställning någonstans eller sakna något tillägg som behövs.
Leta fram mallen du har problem med. Gå ner till kommentarsformuläret och skriv så utförligt du kan vad du försöker att göra och vad som då inte fungerar/händer eller vad du får för felmeddelande. Felkommentarer besvaras alltid. Skulle svaret ha löst problemet meddela gärna detta med en svarskommentar.
Inga mallar skickas via e-post, dom finns endast för köp och nedladdning via denna sida!